torsdag 21 november 2013

Våldtäkten

Det som hände på filmen tyckte jag var en våldtäkt. Man ser tydligt att tjejen inte var med på det och att hon inte tyckte om det heller. Men hon vågade klart inte göra något emot för hon kanske är rädd att de skulle göra något mot henne som är ännu mer hemskt. Jag skulle nog ha reagerat på ungefär samma sätt som hon gjorde. Men jag hade nog berättat det för någon. För jag tycker att det är rätt viktigt. Inte bara att det är viktigt för mig själv, förutom för andra också, för gör killar det en gång, så kan det hända flera gånger. Enligt lag var detta våldtäkt. Eftersom tjejen inte var med på det alls och det såg man tydligt. Detta är alltså straffbart för killarna. Killarna kan åka fast för det dem gjorde mot henne. Även om hon själv var full och var väl lite på den här killen som hon gillade, var det ändå inte okej att gå på en tjej som 2 killar och att det även är en kille bredvid som står och fotar/filmar allting. 

I mitt fall hade jag kanske först gått till någon i skolan som kan göra något åt dessa killar. Självklart hade jag blivit rädd om dem hade hotat mig som de gjorde i filmen, med att isåfall skicka rund bilder på det hela. Enligt lag så är ju en våldtäkt att röra en annans kropp utan ens vilja. Man kan genom föra detta genom att man håller fast en, låser in en, eller ännu värre, misshandlar en för att få tyst på personen. 

Oftast spelar en våldtäkt ut sig på fester. Då man dricker och tappar kontrollen. Men det finns tjejer som tillåter det på fester och då skyller man ifrån sig om att man är full. Men självklart undersöker man situationen ändå. De flesta tror att våldtäkt är när någon springer fram till en när man går utomhus sent på kvällen. Men det är inte alls ofta som det förekommer jämfört med våldtäkter på fester. I detta fallet som hände på filmen var det våldtäkt på en fest och just som de visade brukar oftast förekomma på just det sättet som visades på filmen. 


visst kan man skylla på att hon var full och får skylla sig själv. Men nej, det får hon inte alls. För även vad som än är med henne så är det aldrig okej att röra en annans kropp utan att fråga om det är okej. Hon var kanske full, och genom det vet hon inte vad som hände henne exakt och hade därför ingen kraft att kämpa emot och säga att hon inte ville, för hon insåg nog inte riktigt vad som hände. Även är det kanske 2% av de 10% som vågar säga emot när något som detta händer. För det är inte lätt att ligga där och bara säga ”SLUTA JAG VILL INTE!”. Det är väldigt svårt när man väl är i det läget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar