måndag 23 september 2013

Diktanalys

Jag har valt att Analysera texten Utan dina andetag som är skriven av Kent. Jag valde den eftersom jag känner till texten mycket väl för jag har sjungit den innan. texten kommer här.

Text
Jag vet att du sover
känner värmen från din hud
bara lukten gör mej svag
men jag vågar inte väcka dej nu

Jag skulle ge dej
allting du pekar på
men bara när du inte hör
vågar jag säga så

Jag kan inte ens gå
utan din luft i mina lungor
jag kan inte ens stå
när du inte ser på
och genomskinlig grå
blir jag
utan dina andetag

Min klocka har stannat
under dina ögonlock
fladdrar drömmarna förbi
inuti är du fjäderlätt och vit


Den innehåller en antites som är: sover & väcka. Den innehåller även bildspråk när det står såhär ”inuti är du fjäderlätt och vit” med det menar han då att hon är som mjuk och oskuldsfull. I Denna dikten finns det inte med liknelser. Och samma med metaforer, det finns inte mer heller. Nyckelord finns inte heller direkt. Det är inte riktigt ett ord som upprepas flera gånger. Onomatopoesi finns inte och inte personifikation heller. Men... Det finns en massa rim i låttexten till exempel stå, grå, gå, på. Dessa finns i refrängen. Radklyvning finns inte heller. Rytm är inte någon speciell takt. Eftersom detta är en låt. Och då är det oftast en speciell takt eller rytm. Men just i denna låten är det en väldigt lugn och olik takt. Strofer finns det eftersom det är en låt. Och där finns så klart ett versstycke. Teman i dikten är kärlek. Det handlar om att han sjunger för en tjej som han beskriver med t.ex metaforer. Ton finns också. Han beskriver sina känslor fast även på ett annat sätt. 



Detta var min diktanalys. Här har jag beskrivit vad som finns i låten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar