fredag 27 september 2013

Sista bokreflektion

Nu har jag äntligen läst ut boken. Det var ungefär så som jag tänkte mig. Men ändå inte helt. Jag ska berätta.

När Veijo skulle hämta Sara någon dag från skolan kom ju Sara på att Henke var jätte arg på Veijo för att han hade "tagit" Sara ifrån honom. Och då kom Sara på att Veijo ville ju slå Henke. Så Sara sprang tidigare från skolan än vad hon egentligen skulle för att försöka möta upp Veijo. Veijo var inte hemma och ingenstans. Sara fick självklart panik i det läget. Plötsligt fick Sara ett samtal att Veijo låg på sjukhuset och alltså hade blivit slagen av Henke och hans kompisar. Veijos bröder var då på väg till Sverige från Finland för att få tag på Henke sedan.

Så som det slutar är att Veijos bröder även slår Henke och att han hamnar i sjukhus sängen bredvid. Och här kommer det jag inte alls förväntade mig alls i boken.

När även Henke låg i sjukhuset med allvarligare skador än Veijo, blev alla vän med Henke och även Molly och Henke blev varandra väldigt nära. Sara var glad att Veijos bröder inte blev arg på henne för det som hade hänt. Det var Saras största skräck ju. Sara är glad för så som det har blivit och Sara och Veijo fick ha deras förhållande som dem väl har det.

Det som jag trodde att skulle hända var att Veijo och Henke blev värsta ovännerna och att det aldrig skulle bli bra igen. Men det blev hur bra som helst mellan dem sedan. Och det känns ändå bra att det blev ett såhär bra slut. Men det som jag gärna skulle vilja se är en del 2. Det hade varit kul att få veta vad som händer sedan mellan Sara och Veijo. Om de fortsätter träffas eller om kanske till och med Sara blir ovän med Veijo och blir tillsammans med Henke igen. Sara kanske byter även bästa kompis. Kanske blir Henke hennes bästa kompis istället. Och kanske skulle Molly blivit helt utanför eller kanske den värsta tjejen i skolan. Det hade varit kul att få veta.

Detta var min bokreflektion och detta var en rolig bok att läsa. Jag hade verkligen velat berätta om denna boken för dem som själv har ett förhållande eller kanske själv kommer från ett annat land. Eller om man verkligen gillar sport och kärlek. Eller kanske drama? Lite drama finns det också i denna boken. Framför allt spännande speciellt i slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar